دلایل مخفی ماندن قبر امیرالمؤمنین(ع) تا زمان امام جعفر صادق(ع)
  • 1403/02/19 - 16:24
  • - تعداد بازدید: 87
  • - تعداد بازدیدکننده: 75
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /appsettingFree
علیرضا کاوند در گفت و گوی خبری با ایحا:

دلایل مخفی ماندن قبر امیرالمؤمنین(ع) تا زمان امام جعفر صادق(ع)

رئیس دانشکده علوم قرآنی تهران، در گفت و گوی خبری با ایحا؛ در خصوص دلایل مخفی ماندن قبر امیرالمؤمنین(ع) تا زمان امام جعفر صادق علیه السلام، مطرح کرد: در این خصوص چند نکته قابل بیان است. مورد اول این که امام علی علیه السلام در زمان حکومتشان برای اصلاح امور مملکتی و امت تلاش زیادی کردند اما خوب این مسأله سبب دشمنی سودجویان و مخالفان حضرت شد و آنها در این راستا جنگ های زیادی را علیه امام تحمیل کردند. این دشمنی ها پس از شهادت ایشان، همچنین ادامه داشت. وی افزود: امام با علم به اینکه بنی امیه دشمن هستند  و مردم با حضرت همراهی نمی کنند پیش از شهادتشان به امام حسن و امام حسین(ع) فرمودند:" وقتی من از دنیا رفتم مرا به وادی نجف ببرید، عقب تابوت مرا بگیرید و با جلوی آن کاری نداشته باشید چون جلوی تابوت را ملائکه حمل می کنند". امام پس از تأکید روی این مسأله گفتند: قبر را وسط زمین یکی کنید و مشخص نباشد اینجا قبر کسی هست. یعنی قبر ایشون هم سطح زمین هست. و مشخص نیست که اینجا فردی دفن شده (مربوط به آن زمان). پس از شهادت ایشان، امام حسن و امام حسین (ع) به همراه پسرعمویشان عبدالله بن جعفر، حضرت را شبانه به محلی نزدیک کوفه می ببرند و مخفیانه دفن می کنند این مسأله خوب طبیعتاً چند تا عامل داشت: یک بخشی دشمنان امام بودند بویژه بنی امیه و خوارج که آنقدر دشمنی ها با حضرت شدید بود که اگر مکان قبر را می دانستند امکان داشت حضرت را پیدا کرده و نبش قبر کنند و از طرفی هم ممکن بود درگیری ها و خشونت هایی در این قضیه اتفاق بیفتد.

دوم اینکه عموم مردم امام علی(ع) را جانشین بر حقّ پیامبر می دانستند و بنی امیّه قصد داشتند این باور را از بین ببرند. و خود مخفی نگه داشتن قبر امام یک مانعی بود تا به آن ها هتک حرمتی صورت نگیرد و به خود امام هم هتک حرمتی صورت نگیرد.

این استاد دانشگاه گفت: پنهان بودن قبر امیرالمومنین(ع)، تا زمان امام صادق(ع) باعث شد؛ تا یک مکان های دیگر مثل کوفه، بغداد، منزل خود حضرت حتی مزار شریف در افغانستان این ها به عنوان آرامگاه حضرت مطرح شود.

کاوند تصریح کرد: ولی الان ما مطمئنیم و می دانیم و سال ها و قرن های گذشته دیدیم و می بینیم که مرقد امام در شهر نجف قرار دارد و این مسأله خیلی قطعی و صحیح است و در زمان امام جعفر صادق(ع) که حکومت اموی ها تقریبا داشت به پایان می رسید حضرت قبر امیرالمومنین را برای عموم آشکار کردند و بعد از اینکه محل دفن امام آشکار شد، نجف بسیار رونق گرفت و دوستداران حضرت علی علیه السلام در جهت ساخت بنا و تزئینش تلاش های زیادی کردند و دوتا از افراد بزرگ و پادشاه که عضدالدوله دیلمی و شاه صفی افرادی بودند که بعدها برای حضرت بناها و آرامگاهی با شکوه درست کردند. و وجود حرم امام یکی از دلایلی است؛ که شهر نجف از شهرهای مهم و تاریخی جهان به شمار می رود.

کاوند در پایان اظهار داشت: پس به طور خلاصه دلیل اصلی مخفی بودن قبر امام علی(ع) حفظش از هتک حرمت توسط دشمنان است که این ها هم به دنبال تضعیف جایگاه امامت و از بین بردن میراث امام علی(ع) بودند به عنوان کسی که جانشین پیامبر بود.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 906
کلمات کلیدی
مدیر سایت تهران
خبرنگار

مدیر سایت تهران