در دانشکده علوم قرآنی تهران صورت گرفت؛
برگزاری نشست علمی بررسی داستان حضرت یوسف(ع)، براساس نظریه سفرقهرمان جوزف کمپبل

نشست علمی بررسی داستان حضرت یوسف(علیهالسلام) بر اساس نظریه سفر قهرمان جوزف کمپبل در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد.
به گزارش ایحا از تهران، این نشست با ارائه سرکار خانم دکتر فاطمه کاظم زاده، ریاست محترم دانشکده روز یکشنبه مورخ ۲۸ اردیبهشت ماه، با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده برگزار شد. دکتر فاطمه کاظمزاده در این نشست، با بیان نظریهی یونگ مبنی بر تقسیم شخصیت به خودآگاه و ناخودآگاه اظهار داشت: از نظر یونگ ناخودآگاه به ۲ دستهی ناخودآگاه جمعی و فردی تقسیم میشود. ناخودآگاه جمعی در واقع اطلاعات و تجربیات وراثتی میلیونها نفر از بشر است که عموما بصورت کهن الگوها تکرار میشوند. یکی از این کهن الگوها قهرمان است که تقریبا در همهی روایتها داستانها و قصهها وجود دارد. وی در ادامه با اشاره به تعریف و مراحل کهن الگوی سفر قهرمان که توسط جوزف کمپبل ارائه شد، تصریح کرد؛ این مراحل در داستان زندگی حضرت یوسف علیه السلام قابل مشاهده و تحلیل است. دکتر کاظم زاده افزود: ۳ مرحلهی اصلی سفر قهرمان یعنی خروج، تشرف و بازگشت در زندگی حضرت یوسف وجود دارد. در مرحله اول و پس از شرح زندگی عادی، دعوت به آغاز سفر و جدایی ایشان رخ می دهد. در ادامه و در مرحلهی تشرف حضرت یوسف(ع) در معرض آزمونها و چالشهای بزرگی قرار گرفته و از آنها سر بلند بیرون می آید و در مرحلهی پایانی یعنی مرحلهی بازگشت حضرت یوسف علیهالسلام با رسیدن به کمال و تعالی بیش از پیش به خانواده بر می گردد.
دکتر کاظم زاده در پایان اظهار داشت: بررسی داستان های قرآن طبق نظریه های ادبی و نیز قالب های زیبایی شناختی، می تواند لایه های پنهانی از مفاهیم قرآنی و دینی را آشکار کند.
نظر دهید