دکتر علیرضا کاوند:
ارائه دیدگاهها و پیشنهادات اجرایی برای تحقق چشم انداز سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور

راهکارها و پیشنهادات اجرایی برای تحقق چشم انداز سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور از دیدگاه آقای دکتر علیرضا کاوند، دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:
به گزارش ایحا از تهران، رئیس اداره همکاری های علمی و بین الملل دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در خصوص سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور اظهار داشت: نظر به اهمیت سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قران کشور مصوب سال ۱۳۹۶/۰۹/۱۱ شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مطالب ذیل در راستای چشم انداز سند، که (دستیابی حداقل ۵۰ درصد نوجوانان و ۳۰ درصد جوانان و بزرگسالان جامعه به توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و انس و بهره گیری از تعالیم آن در زندگی) است، راهکارها و پیشنهادات اجرایی زیر قابل پیگیری و انجام است:
۱- تلفیق آموزش قرآن با برنامه درسی رسمی مدارس و دانشگاهها طراحی کتب درسی مهارت محور قرآن در مقاطع مختلف، بهویژه متوسطه دوم و دانشگاهها، به جای رویکرد صرفاً نظری. اختصاص ساعات مشخص و منعطف در هفته برای تدبر و انس با قرآن نه صرفاً تجوید و حفظ. استفاده از معلمان مهارتدیدهی قرآنی (نه صرفاً دبیر دینی) در مدارس.
۲- پشتیبانی از طرحهای مکمل و غیررسمی قرآنی توسعه مراکز قرآنی در مساجد، کانونهای فرهنگی و پایگاههای بسیج با تمرکز بر جوانگرایی و فضای دوستانه. حمایت از اردوها، مسابقات، محافل، و فعالیتهای قرآنی در مدارس و دانشگاهها با محوریت تدبر، سبک زندگی و هویتیابی. جذب مربیان جوان مؤثر از بین دانشآموزان و دانشجویان قرآنی با الگوهای تربیت مربی بومی.
۳- بهرهگیری از فضای مجازی و رسانهها تولید و ترویج محتوای قرآنی چندرسانهای، جذاب، مینیمال، با پیامهای سبک زندگی محور (برای پلتفرمهایی چون اینستاگرام، آپارات، روبیکا و تلگرام). طراحی اپلیکیشنهای تعاملی قرآنمحور برای تمرین تدبر و درک پیامهای کوتاه قرآنی در زندگی روزمره. راهاندازی چالشهای ملی و منطقهای با تِم «زندگی قرآنی» یا «آیهی من» برای گروههای سنی مختلف.
۴- اصلاح نظام ارزیابی و مشوقها تغییر شاخصهای ارزیابی فعالیتهای قرآنی از صرف حفظ و قرائت به سمت درک مفاهیم، رفتار قرآنی، انس، و تحول فردی. امتیازدهی به فعالیتهای قرآنی در کنکور، استخدام، جشنوارهها، و نظامهای تشویق ملی. اعطای بورسیهها و حمایتهای تحصیلی برای نخبگان قرآنی دارای تاثیر اجتماعی.
۵- نهادینهسازی انس خانوادگی با قرآن ترویج طرحهای «خانه قرآنی» در محلات و مناطق کمبرخوردار. ارائه بستههای آموزشی-تفریحی «قرآن در خانواده» با همکاری نهادهایی چون صداوسیما و آموزش و پرورش. حمایت از الگوهای موفق تربیت فرزند با محوریت قرآن در رسانهها.
۶- پشتیبانی از جریان تدبر در قرآن برای اقشار مختلف تأسیس «باشگاه تدبری جوانان» در دانشگاهها و مدارس. آموزش عمومی مبانی تدبر به معلمان، طلاب، استادان، مربیان پرورشی. بهرهگیری از متون سادهشدهی تدبری و مفاهیم کاربردی قرآن متناسب با سن و فرهنگ نوجوانان.
۷- مدیریت هماهنگ و تمرکزگرایانه میان نهادهای قرآنی تشکیل «ستاد ملی انس با قرآن» با محوریت شورای توسعه فرهنگ قرآنی جهت پرهیز از موازیکاری و تلفیق ظرفیتهای سازمان تبلیغات، آموزشوپرورش، صداوسیما، بسیج، کانونها و حوزه علمیه. تأمین پایدار بودجه از منابع مشخص (مانند صندوق مشارکت قرآنی، حمایت از خیّران قرآنی، بودجههای فرهنگی نهادهای بزرگ).
۸- توسعه مربیان تربیتیافته با مهارتهای بینرشتهای تربیت مربیان قرآنی مسلط بر روانشناسی نوجوان، ارتباط مؤثر، تکنولوژی آموزشی، و فهم اجتماعی قرآن. راهاندازی دورههای کوتاهمدت و میانمدت «تربیت مربی انس و تدبر» در دانشگاهها، مؤسسات قرآنی و حوزهها.
نمونه موضوعات محوری پیشنهادی برای پیادهسازی در مدارس و دانشگاهها: قرآن و مدیریت خشم قرآن و عدالت در خانواده آیهای برای امروز من باورهای غلط رایج در فهم قرآن سبک زندگی دیجیتال و نگاه قرآنی قرآن و مسئولیتپذیری اجتماعی
نظر دهید