در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد:
بررسی عدم تعارض بین نظریه فرگشت با آموزههای قرآن و روایات در آفرینش بدن زیستی انسان
جلسه دفاعیه دانشجو رضا عظیمائی رشته تحصیلی علوم قرآنی - گرایش ادبی در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان: عدم تعارض بین نظریه فرگشت با آموزههای قرآن و روایات در آفرینش بدن زیستی انسانبا راهنمایی دکتر علی غضنفری و داوری دکتر علیرضا کاوند در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزارگردید این پایان نامه در نهایت با نمره 20 و درجه عالی پذیرفته شد.
در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:
یکی از موضوعات چالش برانگیز و مطرح در عصر کنونی نظریه فرگشت داروین میباشد. خداناباوران با اتکا به این نظریه سعی بر اثبات قول خود در رد خالق هستی دارند. در این نوشتار با بهره گیری از روش کتابخانه ای و بررسی توصیفی تحلیلی اسناد مربوطه، شواهد و مستندات مورد استفاده مدافعان این نظریه از نگاه زمینشناسی، جانورشناسی و زیستشناسی تبیین گردید و نشان داده شد که فرگشتی بودن حیات در کره زمین هرگز نمیتواند دستمایه انکار خالق باشد. این تحقیق به چگونه فرگشتی بودن حیات در کره زمین و مبانی علمی آن پرداخته شد و بیان گردید هر چند هنوز دارای نواقص و ابهاماتی است اما در جوامع آکادمیک مورد پذیرش واقع گردیده است و همگام با پیشرفتهای علمی دانشمندان سعی در تکمیل آن دارند. در این تحقیق به تاثیرات این نظریه در فلسفه، علوم انسانی و نظام آموزشی به شکل مجمل پرداخته شد و در ادامه نظریه قابل دفاع و تقریبا جدید طراحی هوشمند که برخی از معضلات و اشکالات عقلانی وارده بر نظریه داروین را که مبتنی بر مکانیسم سعی و خطا است را برطرف مینماید تبیین گردید و با تعریف پیچیدگیهای تقلیل ناپذیر و پیچیدگی اختصاصی، به شیوه عقلانی استدلال نمود که فرگشت میتواند یک حقیقت باشد اما هرگز نمیتواند خودبنیاد باشد که نیازمند هیچ طراح هوشمند خارجی نباشد. لذا فرگشت بدون داشتن هدف و طراحی هوشمند نمیتواند گونهزایی را توضیح دهد. بر اساس آموزههای اسلامی، انسانها هزاران سال پیش از پا گذاردن در دنیا در عالمی به نام عالم ذر خلق شده بودند. این خلقت آدمی در آن نشئه شامل آدم (ع) و تمام ذریههای او بوده است. در عالم ذر خداوند اصل وجود مادی بشر را که طینت اوست را از گل مخصوصی خلق نمود و از بنیآدم، درحالیکه دارای عقل و اختیار بودند پیمان گرفت سپس آن ذره جسمانی را در این دنیا به اصلاب و ارحام پدران و مادران منتقل گرداند تا به آخرین مادر خود برسد و تازه از این مرحله به بعد است که آن ذره جسمانی پا در عرضه علم زیستشناسی میگذارد و به مانند یک بذر از خوردنیهای مادر جذب خود میکند و متورم میشود و این لباس (بدن بیولوژیکی) را دارا میگردد. حال اگر این بدن زیستی برطبق نظریه فرگشت در طی دورههای تکاملی در دنیا متکامل شده باشد تا بتواند مرکب مناسبی برای اصل وجودی انسان (طینت و روح) در عالم طبیعت باشد، با روایت ثقلین که حکایت از خلقت اصل وجودی انسان در عالم ذر دارد، دارای تعارضی نمیباشد. جالب اینجاست که جاهایی که قرآن به خلقت زیستی کالبد آدمی میپردازد چنان دقیق و مطابق علم زیستشناسی است که اعجاز علمی قرآن را مطرح میکند. این خلقت بدن مادری انسان است که قابل تطبیق با علم است و خلقت ذرّی او جزء مسائل علمی محسوب نمیگردد که دارای تعارض با علم باشد.
مهمترین سرفصل های این پایان نامه عبارتند از: