ارزیابی قرآنی و روایی آراء آنه‌ماری شیمل

ریاست دانشکده علوم قرآنی سرکار خانم دکتر فاطمه کاظم زاده

تحصیلات:

دکترای زبان و ادبیات عرب، دانشگاه دمشق، سال 1392 ه.ش
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، سال 1383 ه.ش
کارشناسی زبان و ادبیات عرب، دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال 1380 ه.ش

  • 1402/10/05 - 13:30
  • - تعداد بازدید: 948
  • - تعداد بازدیدکننده: 929
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /appsettingFree
در دانشکده علوم قرآنی تهران بررسی شد:

ارزیابی قرآنی و روایی آراء آنه‌ماری شیمل

پایان نامه قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم قرآنی تهران دفاع شد.

جلسه دفاعیه دانشجو مریم سالاری رشته تحصیلی علوم قرآنی گرایش مستشرقان مقطع کارشناسی ارشد  با عنوان بررسیو ارزیابی قرآنی و روایی آراء آنه‌ماری شیمل با راهنمایی دکتر طاهره سادات طباطبایی امین و مشاوره ی و داوری دکتر علی غضنفری در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار گردیداین پایان نامه در نهایت با نمره 19.75و درجه عالی پذیرفته شد.
در چکیده این پایان نامه می خوانیم:
دانشمندان غیرمسلمان با انگیزه ­های مختلف منصفانه یا مغرضانه تحقیقات بسیاری درزمینه­ ی اسلام، انجام داده ­اند. خانم آنه‌ماری شیمل از مستشرقانی است که با توجه به علاقه‌اش نسبت ‌به اسلام، نگاهی منصفانه به معارف اسلامی داشته و در این زمینه دیدگاه­ های خود را به رشته­ ی تألیف درآورده است؛ اما با توجه به مراجعه ایشان به منابع اهل تسنن و نیز سکونت درشهر­های سنی مذهب، نقد­هایی بر برخی نظریات و آثار ایشان وارد است. با توجه به اهمیت استشراق در عصر حاضر، این مسئله انگیزه‌ای بر نگارش پژوهش پیش‌رو گردید تا عقاید و آثار ایشان در زمینه‌های اعتقادات، احکام و اخلاق، بر اساس مستندات اسلامی، مورد تحلیل و ارزیابی قرارگیرد. از مهم‌ترین دستاوردهای این پژوهش، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: آنه‌ماری شیمل در بخش توحید، مطالب را جزئی و ناقص ارائه کرده است.‌ به همین جهت، نیاز به تکمیل داشت. در زمینه معراج رسول اکرم رؤیت و جسمانی بودن معراج را مورد تردید دانسته است. درنقد این رویکرد، اثبات شد که معراج پیامبر و رؤیت ایشان، هم جسمی بوده هم روحی. شیمل منشأ پیدایش دو فرقه اصلی (شیعه و سنی) در جامعه اسلامی، را حادثه جنگ صفین می‌داند؛ در نقد این نظر استشراقی باید گفت: این مطلب، مخالف با واقعیت‌های تاریخی است. شیمل در تشخیص مصداق­ های انسان کامل زیاده روی کرده و مصادیق زیادی را در این مفهوم ارائه داده‌ که این خلاف معارف اسلامی می­ باشد، زیرا انسان کامل فقط شامل معصومان می­ شود. شیمل، منشأ و بنیان­گذار عقاید شیعه را محمد بن حنفیه دانسته واین مطلب را به جریان قیام مختار مرتبط می‌دانند؛ درحالیکه این تفکر نیز اشتباه بوده و منشأ این امر، به مسأله وصایت بلافصل امام علی(ع) و اختلاف درجانشینی ایشان بازمی‌گردد. شیمل رجعت و بازگشت عیسی مسیح و ظهور امام زمان (عج) را یک داستان اساطیری دانسته و نسبت به مسئله مهدویت، نگاهی تاریخی و منفی داشتند. ایشان همچنین، شیوه وضو و اذان را بر اساس عقاید اهل سنت می­داند؛ که براساس مذهب شیعی قابل نقد است. در زمینه تهذیب نفس نیز، استنادهایی به منابع اهل سنت داشته ونیمه شعبان را شب سرنوشت‌ساز می­دانند اما به شب قدر اشاره نمی ­کنند. واین مطلب براساس منابع تفسیری و روایی فریقین مورد نقد می­ باشد. شیمل مسبب گناه را زن (حوا) می­دانند و این باور اشتباهی است؛ چراکه درقرآن، لفظ «نفس» به کار برده شده‌ واشاره‌ای مختص به زن ندارد. خانم شیمل حضرت خدیجه(س) وحضرت فاطمه(س) را به‌عنوان زنان والا‌منزلت دراسلام معرفی می­ کند که نشان ازمحبت و توجه ایشان نسبت به زنان اسلام دارد.

مهم ترین فصول این پایان نامه عبارتند از:

فصل اول: کلیات و مفاهیم

فصل دوم: ارزیابی قرآنی و روایی اندیشه های آنه ماری شیمل در حوزه اعتقادات

فصل سوم: ارزیابی قرآنی و روایی اندیشه های آنه ماری شیمل در حوزه احکام و اخلاق

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 631
کلمات کلیدی
مدیر سایت تهران
خبرنگار

مدیر سایت تهران