در دانشکده تهران صورت گرفت:
برگزاری نشست علمی بازخوانی ضرورت تحول در نظام آموزشی با رویکرد آموزه های دینی و سیره ی پیامبران الهی
برگزاری نشست علمی بازخوانی ضرورت تحول در نظام آموزشی با رویکرد آموزه های دینی و سیره ی پیامبران الهی
به گزارش ایحا از تهران، نشست علمی بازخوانی ضرورت تحول در نظام آموزشی با رویکرد آموزه های دینی و سیره ی پیامبران الهی با ارائه حجت الاسلام دکتر محمد فراهانی استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان در تاریخ ۱۴۰۴/۰۳/۱۱ در سالن اجتماعات دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد. در این نشست پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید دکتر محمد فراهانی توضیحاتی به شرح ذیل در خصوص بازخوانی ضرورت تحول در نظام آموزشی، ابعاد و زوایای کلیدی و ضرورت تحول در نظام آموزشی با رویکرد آموزه های دینی و سیره پیامبران را ارائه نمود.
دکتر محمد فراهانی اظهار داشت: نخست باید عنوان موضوع که دارای دو بخش است تبیین شود:
بازخوانی ضرورت تحول در نظام آموزشی یعنی؛
لزوم به روز بودن، به هنگام جلو رفتن، از حوادث عقب نماندن و به عبارتی بررسی مجدد و عمیقِ دلایل، اهداف، و راهکارهای لازم برای تغییر ساختارها، روشها، و محتوای نظام آموزشی است تا پاسخگوی نیازهای فردی و اجتماعی در جهانِ پیچیده و پویای امروز باشد. این بازخوانی باید با نگاهی انتقادی به وضع موجود و ترسیم چشم اندازی آینده نگر انجام شود.
ابعاد و زوایای کلیدی این بخش از موضوع:
۱. علل و ضرورت تحول:
-ناکارآمدی نظام آموزشی فعلی در پرورش مهارتهای ضروری (حل مسئله، تفکر نقادانه، خلاقیت، سواد رسانه،).
-نداشتن خروجی مناسب و توانایی لازم جهت تربیت نیروی انسانی برای جامعه(شکاف بین آموزش و نیازها)
-تغییرات سریع فناوری و ضرورت انعطاف پذیری در آموزش
۲. اهداف تحول:
- تقویت صلاحیت های چندبُعدی (شناختی، عاطفی، اجتماعی، فناورانه).
- گذار از «حافظه محوری» به «مهارت محوری».
-عدالت محوری و کاهش فاصله آموزشی بین مناطق مختلف.
اما بخش دوم موضوع که ضرورت تحول در نظام آموزشی با رویکرد آموزه های دینی و سیره پیامبران باید باشد. چرا؟
-هماهنگی با فطرت انسانی:
آموزههای دینی و سیره پیامبران بر اساس فطرت انسان بنا شدهاند و میتوانند نظام آموزشی را به مسیری هدایت کنند که با نیازهای واقعی روحی و اخلاقی دانشآموزان و دانشجویان سازگار باشد.
- تقویت ارزشهای اخلاقی و انسانی:
یکی از چالشهای نظامهای آموزشی مدرن، تمرکز بیش از حد بر دانش نظری بدون توجه کافی به رشد اخلاقی و معنوی افراد است. آموزههای دینی و سیره پیامبران تأکید ویژهای بر اخلاق، عدالت، کرامت انسانی و مسئولیتپذیری دارند.
- تعلیم توأم با تربیت:
پیامبران تنها معلمان دانش نبودند، بلکه همزمان نقش مربیان معنوی و اخلاقی را نیز ایفا میکردند. این تلفیق آموزش و تربیت، الگویی جامع برای اصلاح نظام آموزشی ارائه میدهد.
- ایجاد انگیزه و هدف در زندگی:
یکی از مسائل آموزشی امروز، سردرگمی نسل جوان در یافتن معنای زندگی و هدفهای روشن است. آموزههای دینی با تأکید بر کرامت انسان، ارزش تلاش و تعالی روحی، میتوانند راهی برای پرورش انگیزه و هدفمندی باشند.
نکته مهم پایانی در ضرورت توجه به آموزه های دینی و سیره پیامبران الهی درباره تحول نظام آموزشی این است که:
با مراجعه به متون دینی مخصوصاً سیره ی پیامبران و ائمه، دانسته می شود که گونه های آموزشی هر یک از این بزرگواران نسبت به یکدیگر متفاوت است و اگر همه ی این نظام های آموزشی و تربیتی این فرستادگان الهی را یک نظام و یک تسبیح متصّل در نظر بگیریم، گویی این نظام آموزشی از حضرت آدم تا امام زمان(ع) با آمدن هر نبی و وصی، برای هر عصر و مصری شیوه و محتوایی متحول شده نسبت به قبل از خود را ارائه میدهد. ازین مهم دانسته می شود که تحول در نظام آموزشی این بزرگواران هم به نوعی سنّت و سیره ی همیشگی است و هم طبق شرایط زمانی و مکانی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است، بله درست است که محور کلّی آموزش در سیره ی این آموزگاران یکی است، ولی میزان و شیوه ی آموزش به تناسب ظرفیت انسان های هر دوره متفاوت است.
این مطالب در حد مقدمه و طرح بحث بود که بعدا باید آیات و روایات مربوط به تک تک انبیای الهی استخراج و مورد مطالعه و تحلیل قرار گیرد تا نظام آموزشی و تربیتی هریک بطور کامل و مستند استخراج و ارائه شود.
نظر دهید