پایان نامه قرآنی با عنوان «بررسی دلالت آیه نور بر تفسیر عرفانی» دفاع شد.

ریاست دانشکده علوم قرآنی سرکار خانم دکتر فاطمه کاظم زاده

تحصیلات:

دکترای زبان و ادبیات عرب، دانشگاه دمشق، سال 1392 ه.ش
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، سال 1383 ه.ش
کارشناسی زبان و ادبیات عرب، دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال 1380 ه.ش

  • 1403/07/30 - 16:40
  • - تعداد بازدید: 161
  • - تعداد بازدیدکننده: 153
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree
در دانشکده علوم قرآنی تهران:

پایان نامه قرآنی با عنوان «بررسی دلالت آیه نور بر تفسیر عرفانی» دفاع شد.

به گزارش ایحا از تهران، جلسه دفاعیه دانشجو محمدعلی عبداله زاده پارسا رشته تحصیلی علوم قرآنی گرایش مستشرقان مقطع کارشناسی ارشد با عنوان بررسی دلالت آیه نور بر تفسیر عرفانی با راهنمایی دکتر حمید حسن زاده اصفهانی و داوری دکتر طاهره سادات طباطبایی امین در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد. این پایان نامه با نمره 19 و درجه عالی پذیرفته شد.

در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:

آیه نور از غرر آیات توحیدی قرآن کریم و آیه محکم الهی است که خداوند تعالی به ‌صراحت خود را نور خوانده است. مفسّران اسلامی هر کدام با افق اندیشه خود این آیه را تفسیر کرده و یا شرح‌هایی بر آن نگاشته‌اند. تفاوت تفسیرهای آنان در چگونه نگریستن به وجود و موجودات هستی بوده است. برجسته‌ترین دیدگاه‌ها مربوط دانشمندان علوم کلام، حکمت و عرفان است.

متکلمین معتقد به تباین کلّی بین حق و موجودات و نفی هرگونه سنخیت و اشتراک حق‌تعالی با موجودات هستند، و در تفسیر آیه نور به تأویل آیه پرداخته و نور نامیدن خداوند را از روی مجاز برشمرده‌اند. حکما به نفی تباین بین موجودات باور داشته و تشکیک در وجود را شامل حق نیز می‌دانند، و معتقدند که حق‌تعالی را در برترین مرتبۀ هستی و وجود قرار دارد و موجودات دیگر در مراتب دیگر هستی قرار می‌گیرند، بدین ترتیب نور نامیدن حق‌تعالی حقیقی دانسته و موجودات به‌اندازه سعۀ وجودی خود از آن نور بهره‌مند می‌شوند. عرفای اهل تحقیق بر این عقیده‌اند که بین ذات حق‌تعالی و موجودات تباین کلّی است و آن مقام غیب الغیوب و لا اسمی و لارسمی است، ولی در مرتبه ظهور، موجودات همه تجلّی آن وجود مطلق هستند، بدین سبب نور حقیقی تنها خداوند تعالی است که بالذات روشن است و دیگران در پرتو نور او روشن و ظاهر هستند.

آیه شریفه در دلالت بر معنای نور روشن بوده و تفسیرآن به  معانی دیگر مانند، هادی، مزیّن و منوّر تأویل آیه می‌باشد. همچنین قواعد عقلی و شواهد نقلی بیانگر این است که خداوند تعالی نورمطلق است و کثرت‌ها به روشنی او آشکار هستند و تجلّی و ظهور آن نور واحد هستند، به بیان دیگر این است که همه چیز از وجود خداوند ناشی می‌شود و در واقع، هیچ وجود مستقلی غیر از او وجود ندارد.بیانی از عرفا که برگرفته از آیات قران کریم و کلام معصومین : و مخالفتی با اصول قطعی اسلام نداشته، بلکه بر آن تأکید داشته است. روش این تحقیق به‌صورت توصیفی و تحلیلی، و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای صورت‌گرفته است.

مهم ترین فصول این پایان نامه عبارتند از:

فصل اول: کلیات و مفاهیم

فصل دوم: بررسی آیه نور درتفاسیر روایی، کلامی، حکمی و فلسفی

فصل سوم: بررسی آیه نور از نظر عرفان

 

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 1352
کلمات کلیدی
مدیر سایت تهران
خبرنگار

مدیر سایت تهران